Tábor u malého Hradiska 27.7.-10.8.2013 - dlouhá verze

1.táborový den – sobota – 27.7.2013
Konečně je to tu! TÁBOR! Sešli jsme se v 9:00h na vlakovém nádraží v Konici. Všichni tu byli aspoň chvilku před devátou. Kromě Ráďu mi všichni odevdali všechny papíry od doktorů a rodičů. Ten je zapomněl nebo je snad ani neměl. Kdo ví… Naštěstí jsem měl náhradní, tak Ráďa hned volal tatínkovi a ten musel rychle doběhnout na nádraží mu je vyplnit. Pak mi dal ještě kázání, abych dával Ráďovi na táboře dostatek úkolů, aby se naučil zodpovědnosti. Děti se rozloučily se svými rodiči. Kdo ví, jestli se ještě uvidí??? Vlakem jsme dojeli do Prostějova, kde jsme měli hodinu čas. Někteří jsme si zatím skočili do obchodu utrácet své penízky. Pak už se k nám přidali další táborníci z Kostelce na Hané. Autobus nás pak dovezl až do Malého Hradiska a odtud jsme po svých došli až do tábora. Po jeho prohlídce a instruktáži vlastnícími skauty nás Míša rozdělila do stanů. Po ubytování bylo ještě chvilku volno. Vedoucí uklízeli společné věci a zásoby a táborníci s Kartágem a Romanou šli chystat na večer táborový oheň. Dřeva je v lese hafo, akorát se musí hledat nějaké pěkné rovné dřevo na stavbu hranice. Vlčata se světluškami nosila chrastí a skauti se skautkama hledali rovnou kulatinu. Hranici jsme měli za hodinu hotovou a pak už bylo volno. Před večeří byl ještě nástup v jídelně, kde nám Míša řekla něco o fungování letošního tábora. Po večeři byl nástup v krojích a pak zahajovací oheň. U táboráku jsme hráli, zpívali, povídali, atd. Po večerce byl rozchod do stanů, kde si ještě hodně dítek povídalo. První hlídky měli vedoucí. Chystali pro děti překvapení! Nafukovali a napouštěli bazén!

2.táborový den – neděle – 28.7.2013
Budíček byl v sedm hodin. Malej Bobr nás probudil hrou na kytaru a zpěvem. Rozcvičku si vzal na starosti Bill. Po snídani byl nástup v krojích a vztyčení vlajky. Pak už byla konečně dopolední činnost. Bill šel do lesa nachystat Terénní kimovku. Děti se rozdělily do skupinek po 3 a postupně vybíhaly do lesa. Tady měly najít nějaké odlišnosti, které v lese standardně nejsou. Například červená pastelka na stromě, několik klacků opřených o strom, hromádka šišek na pařezu, větvička smrku izolepou přilepená do větví buku, atd. Trasa byla značena šipkami, a i když byly velké skoro metr, stejně je některé skupinky přehlédly. Než byl nachystaný oběd, hráli jsme takovou polovodní hru. Hráči si sedli do kruhu, mezi nataženými nohami u kotníků měli ešus plný vody. Ve hře byly ještě 4 míče. Úkolem bylo trefovat míčem ešusy. Majitelé si je mohli bránit pouze zdvižením nohou. Hra byla poměrně svižná a zajímavá, zvlášť když se povedlo dobře trefit ešus a jeho obsah skončil na majiteli. Na oběd jsme měli polévku ze sáčku a těstoviny s nivovou omáčkou. Pak už bylo polední volno, které každý využil po svém. Pak už byla konečně první etapovka. Děj se odehrává v jedné osadě indiánů kmene Vyschlý potok. Táborníci se tu vydávají po stopách náčelníka Velké vedro. Naším prvním úkolem byl vyrobit si indiánský převlek. Dostali jsme kus látky, barvy, atd. Trvalo nám to celé odpoledne, ale některé převleky se indiánům a indiánkám opravdu povedly. Pak už služba složená z Matěje, Beky, Adély a Sáry začala dělat na večeři palačinky. Jenže kamna moc nehřála, ze 7 pánviček byly použitelné 2, takže příprava večeře se protáhla až do 21h. Mezitím jsme si šli zahrát přehazovanou na hřiště. Po večeři už byl za šera nástup, stažení vlajky a ukončení dne. Kdo chtěl, mohl jít už spát nebo do kuchyně s Bobrem zpívat u kytary.

3.táborový den – pondělí – 29.7.2013
Ráno v 7:00h nás Malej Bobr opět probudil hrou na kytaru a zpěvem. Rozcvičili jsme se s Míšou a pak už byl čas na ranní hygienu, úklid stanů a snídani. Najedli jsme se kukuřičných lupínků s mlékem a pak už byl nástup k vlajce. V dopolední části programu jsme hráli hru Stratego. Ta je taky známá pod názvem Maršal a špion. Táborníci se rozdělili na dvě skupiny a to Červenou a Žlutou. Pražilo na nás sice slunko, ve stínu bylo přes 30°C, ale dítka lítala a běhala ze všech sil. Hrálo se na 4 kola. Mezi koly byla picí a odpočívací pauza, aby se všichni probrali a osvěžili. Nakonec celkem přesvědčivě vyhráli Červení. Oběd měl opět zpoždění, takže jsme si stihli ještě odpočinout. K obědu byla polévka ze sáčku, brambory a rybí prsty. Brambor udělala služba málo, že se někteří museli dojídat chlebem. Zato rybích prstů zůstalo půl kastrolu. Po dlouhém odpoledním klidu byla na řadě druhá část etapovky. Indiánské oblečení máme již hotové a nyní si budeme vyrábět svoje totemy. Indiáni se rozdělili do trojic, každá dostala papírovou trubku jako totem a ten si měli vyzdobit. Času na to měli dost. Nakonec nejlepší totemy měly skupinky složené z nejmladších dětí. Potom jsme vyběhli s míčem na hřiště a hráli znova přehazovanou. Tu jsme pak vystřídali s vybíjenou – Záchrankou. Na večeři byl chleba s máslem a zeleninou. Po pozdním večerním nástupu jsme šli ještě hrát Softball. Jenže než se všem vysvětlili pravidla a kdesi cosi, byla už skoro tma a nebylo vidět. Navíc se blýskalo a zvedl se vítr. Na dnešní večer totiž byly hlášeny bouřky. A když ještě přiběhl Malej Bobr že prší, všichni se rozeběhli zapínat stany. Ve skutečnosti ještě nepršelo, ale listí v korunách stromů šumělo tak, že to připomínalo déšť. Stany jsme pozapínali a začalo trochu pršet. Za celý večer k nám ale žádná bouřka nedošla. Někdy na hranici noci a rána mě vzbudila hlídka Dida, které pomáhala Lea, že v lese někdo chodí. Tak jsem za nimi vylezl, ale nic jsem neslyšel. Ani jsem nemohl, když jsem nedoslýchavej, že no. Jen pak po cestě jelo auto, které je opět vyděsilo. UUUááááááááááááá!!! Tak jsem šel do lesa a pak jim řekl, že tam nic není, ale nedaly si říct. Proto jsem je odkázal na Malýho Bobra. Jenže místo něj vzbudily Romanu a ta ho musela jít budit. Malej Bobr to s nima taky prošel a stejně taky nikoho nenašel. Tak šel taky spát.

4.táborový den – úterý – 30.7.2013
Jako obvykle nás Malej Bobr probudil zpěvem a hrou na kytaru. Po krátké rozcvičce a hygieně jsme se nasnídali chleba s Rybičkovou pomazánkou. Pak už byl nástup k vlajce a po ní konečně dnešní dopolední program. Co se bude dít, se vedení tábora rozhodovalo ještě teď. Nakonec rozhodli, že nejdřív zahrajeme Latrínu. Vedoucí se ujali rolí jako Zácpa, Průjem, Hajzlbába apod. Dítka běhala po lese jako divá, a přestože se po včerejších blescích a krátké spršce celkem ochladilo, byla poměrně dost uřícená. Protože průjmy nestíhaly, přidal se ke stávajícím průjmům ještě Erik. Nejlepším hráčem se pak stala překvapivě světluška Zuzka. Dopoledne nás tu ještě navštívila paní z krajské hygienické stanice. Naštěstí jsme měli vše v pořádku, takže odjela spokojená. Protože ještě byla nějaká chvíle do oběda a stejně to vypadalo, že včas opět nebude, svolal se nástup na další část etapové hry. Dnes už třetí. Naši indiáni si měli vyrobit další část své výzbroje a to luk a šípy. Někteří to začali dělat z prvního klacku, který našli na zemi, jiní na to šli poctivěji. Ve výrobě je přerušil jen oběd. Pak mohli pokračovat v poledním klidu. Odpoledne se pak konal Zálesácký víceboj. Disciplíny, které děti plnily, byly následující: přepalování provázku, sekání šišky levou rukou, střílení ze vzduchovky, vázaní uzlů, přeřezávání dřeva a zatloukání hřebíků. Mezi vlčaty a světluškami vyhrála Zuzka, 2.místo Filip, 3.místo Tom. Mezi skauty a skautkami: 1. Aneta, 2. Matěj, 3.Ráďa a Dida. Odpoledne jsme se stihli ještě osprchovat, abychom aspoň trochu ze sebe smyli tu špínu. Večer už jsme stihli jen krátké zpívání v jídelně. 1.hlídku po vedoucích měli dnes Štěpán s Amálkou. Chvíli trvalo, než jsme je vzbudili, ale povedlo se. Nejdřív jsme jim ukázali jak mají hlídat, párkrát s nimi obešli tábor a pak už to bylo jen na nich. Kolem druhé hodiny ráno, mě vzbudila Aneta. Vsadil jsem se totiž s Michalem o dvě Snickers, že když se na své hlídce schová někde v táboře, tak ho stejně najdu. Vzbudit se na to nechalo dalších 6 dítek. Po krátkém protahování (prohlídka kuchyně) jsem ho našel pod jednou z podsad. Michal je totiž tak ukecanej, že všem vyzradil vše o naší sázce. Dokonce i to, kam se schová. To řekl i mě, takže jsem měl pak jednoduchou práci. Pak se z lesa ozvalo lidské vytí. To nás Boskovičtí skauti upozornili, že nás chcou přepadnout. Připraveni byli ve stanech jen Erik, Ráďa, Domča a Eva. Zato Michal to na hlídce flákal, protože mu ukradli dvoukolák. Pak se do tábora ještě vrátili, ale to už na ně vyběhla nachystaná čtverka. Jednoho prý chytli, ale pak museli pustit. Pak jsme ještě našli vzkazy, které nám tu nechali. Ráno jsem pak šel s Michalem vyzvednout vozík ke koupališti. Celou cestu jsem pak do něj hustil, jak má hlídat, že hlídat jinak, než jsem ho učil, až se jednu chvíli i rozbrečel.

5.táborový den – středa – 31.7.2013
Na dnešní den je naplánovaný výlet, proto byl budíček o čtvrt hodiny dřív. Rozcvičku jsme vynechali a byla hned hygiena a chystání batůžků. Po snídani byl ještě zkrácený nástup a pak už odchod na bus do Malého Hradiska a vzhůru do Boskovic do Westernového městečka. U vstupu byla chvíli pauza a pak už jsme se šli hromadně projít. Pak už byl rozchod. Nejdřív jsme si šli vyměnit naše koruny za místní dolary. Za naše české koruny si tu totiž nic nekoupíme. Na chvíli jsme si sedli do westernového bufetu a dali si něco dobrého na zub a na pití. Na náměstíčku se mezitím rozběhl program, takže jsme ho stihli jen polovinu. Když jsme tam došli, uviděli jsme tam Michala při jedné soutěži, jak si vzájemně házeli pytlíky se suchými koňskými koblížky. Michal se ještě s jednou holčinou dostal až do finále, ale tam je porazila dvojice starších holek. Pak zase bylo volno na další průzkumy městečka. Při tom jsme zjistili, že tu stojící domy jsou z části atrapy. Přízemí bylo normální, ale patro bylo udělané jen z čelní strany a za ní byla jen pultová střecha. V další části programu bylo tančení country tanců. Hned po tom bylo představení v práskání bičem. Malej Bobr nám domluvil po představení zapůjčení bičů, takže jsme si to také vyzkoušeli. Postupně jsme se střídali. Ze začátku nám to moc nepráskalo, ale pak už to šlo líp a líp. Občas jsme trefili svá záda, ruce nebo i obličej. Ale přežili jsme všichni ve zdraví. Pak už jsme museli jít zase na autobus. Rozloučili jsme se s bičařem, kterej nám ty biče půjčil a šlo se. V táboře už se chystal oběd. Měli jsme přírodní řízky s bramborem. Po příchodu jsme tu našli Hudyho, který se za náma přijel podívat na kole. Následovalo na řadu hodnocení včerejší etapovky. Dítka se postavila do řady se svými luky a šípy a měla dostřelit co nejdál. Nakonec to vyhrál Matěj. Po večerním nástupu bylo dobrovolné zpívání v jídelně a ve 22:00h večerka.

6.táborový den – čtvrtek – 1.8.2013
Dnes už jsme vstávali opět v 7:00h. Po krátké rozcvičce s Malým Bobrem byl opět odchod na umývárku a snídaně. Po nástupu jsme si zahráli na náměstíčku Na trestance. Každý měl na zádech trojmístné číslo. Úkolem všech bylo zjistit co nejvíce čísel ostatních soupeřů a napsat je na papír. Ti se můžou bránit jen otáčením se k útočníkovi břichem. Lehat si nesměl nikdo. Nakonec vyhrály Valča, Aneta a ještě dvě další světlušky. Po svačině byla další část etapovky a to v rozdělávání ohně. To by nebylo tak složité, kdyby byly zakázány zápalky a zapalovače. Ráďa se to snažil nakamuflovat tak, že vzal žhavé uhlíky z kamen, ale nebylo mu to uznané. Jediný Michal měl lupu, kterou si již dřív koupil u Kartága v obchodě. Další lupy měla sice Míša, ale zatím o tom nikomu neřekla a nikdo se jí ani neptal. Tak to všichni zkoušeli různě, pomocí tření dřev, zrcátkem apod. Nikomu se však nedařilo. A i tou lupou to trvalo celkem dlouho. Nakonec to asi všichni zvládli. Ale už ani nevím jak. K obědu byla taková polofrankfurtská polévka a květákové placičky s bramborama. V poledním klidu jsem opět otevřel svůj skautský miniobchod s pomocnicemi Anetou a Beky. Sice jsme toho už neprodali tolik co na začátku tábora, ale přesto nějaká tržba byla. Pak už byl nástup na šifrovačku. Po trati kolem tábora byly rozmístěny šifry, které měly táborníci vyluštit. Některé byly lehčí, jiné těžší. Mezitím nám Hudy dovezl z obchodu nanuky. Jenže to nějak špatně spočítal a na mě a ještě někoho nezbylo. Pak jsme si nastoupili na razítkovací hru. Utvořilo se 5 nesouměrných družstev, která dostala dlouhý kůl s přibitou houbičkou. Úkolem družstev bylo vzít ten kůl s houbičkou, tu namočit v barvě a pak běhat po lese a otiskovat různě rozvěšené papíry. Nakonec vyhrálo družstvo utvořené Anetou, Beky, Domčou, Kájou a Evou. Mezitím přijeli za námi uvaděči show z westernového městečka, aby nás pozvali ještě do Boskovic na soutěže. Před odjezdem nám ještě Ramiro zahrál na kytaru 2 španělské písničky, které sklidily velký úspěch. Není se čemu divit, protože Ramiro to opravdu prožíval. Večer byl ještě táborový oheň se zpíváním a pak se šlo spát.

7.táborový den – pátek – 2.8.2013
Malej Bobr nás opět probudil hrou na kytaru. Po rozcvičce, snídani a nástupu byla první část zaměstnání. Domča, Eva, Erik a Kája připravily hru Potravní řetězec. Vedoucí 5ti skupinek seděli v jídelně a určovali svým ostatním členům, jaká zvířata potravního řetězce mají donést. Byla to dobrá běhací hra, ale v tom hrozném vedru trochu náročná. Původně se měly hrát všechny roční období 2x, ale nakonec jsme to zkrátili na 1x. K obědu byla opět polévka ze sáčku a špagety s majdou. Do 15h byl opět polední klid. V další části bylo pokračování etapové hry. Úkolem dětí bylo udělat oheň a vytvořit a posílat kouřové signály. Některým to šlo hůře, jiným lépe. Mezitím přijeli na návštěvu David Hirt - Svišť, Filip Pírek - Flipr a Martin Lysický. Odpoledne a po večeři se hrály už jen míčové hry. Návštěva si zakempila kus za táborem, aby nerušily hrou na kytaru spící návštěvníky. Všichni jsme dnes očekávali přepad od Hada a spol., ale ti prý nepřijedou. A taky nepřijeli. Místo nich nás přepadli pouze Michal Hejl a Honza Novák – Hrom. Naštěstí Domča, Eva, Matěj, Erik, Kája, Valča a Míša tábor uhájily, takže nám nic nestihli vzít.

8.táborový den – sobota – 3.8.2013
Budíček, rozcvička, mytí, snídaně, úklid, nástup. Vše proběhlo jako vždy. Další informace o dnešním programu se poněkud nějak nedochovaly. Snad jen že večer byl po dlouhé době opět táborák a ve 23h byli tito táborníci odvezeni na Výsadek: Ráďa, Erik, Matěj, Domča, Eva, Kája, Romča, Pavla a Malej Bobr. Za plánované cca 2 hodiny se vrátili pouze vedoucí Malej Bobr, Pavla a Romča. Táborníkům to trvalo kolem 5ti hodin. Po návratu se ale netvářili moc nadšeně ?. Druhý den po konzultaci s mapou jsme zjistili, že už byli kousek od tábora, ale pak zase bloudili někam jinam.

9.táborový den – neděle – 4.8.2013
Hurá! Dneska není budíček. Takže jsme skoro všichni spali až do 9hod. a potom jsme se nasnídali, ke snídani byl chleba s marmeládou. Dneska je výjimečný den, protože přijedou rodiče. Všichni už se těší, ale je teprve 10 hodin dopoledne, takže je čas jít si uklízet do stanu a po celém táboře. Některým to sice dělalo problém, ale všichni se snažili, protože nechtěli, aby jejich máma s tátou omdleli, když vejdou do stanu.:-) Je čas na oběd. Už si sice nepamatuju, co to bylo za jídlo, ale určitě bylo skvělý. Po obědě jsme hráli hry a potom už všichni nedočkavě vyhlíželi auta, protože už bylo kolem 2hod. a od té doby začínaly návštěvní hodiny. Každý provedl svoje rodiče po táboře a popovídal si s nimi. Náš vedoucí Kartágo musel odjet, a když auto vyjíždělo z tábořiště, vyhodil z něj papírky na kterých bylo napsáno: Váš tábor byl sabotován. Všichni se začali dívat po táboře, jestli je někde další vzkaz, a potom jsme ho našli na stožáru. Po přečtení jsme si mysleli, že je něco s latrínami, ale nakonec jsme zjistili, že problém je ve sprchách. Byl v nich nacpaný bujón. Když rodiče odjeli, tak jsme měli večeři. K večeři byly buchty, protože všichni návštěvníci jich dovezli dost i na zítřejší snídani. Potom jsme ještě hráli hry a po večerce šli všichni, až na hlídku spokojeně spát.
Zapsala Beky Leckie

10.táborový den – pondělí – 5.8.2013
Dnes ráno jsme vstávali jako každý den v 7:00h. Měli jsme krátkou rozcvičku a potom byla ranní hygiena. Všichni jsme měli na snídani buchty, co přivezly maminky. Dopoledne jsme hledali azimuty. Pár z nás se ztratilo, ale nakonec se našli a došli do cíle. Vyšel úkol, který musíme udělat. Byli jsme hotovi, tak jsme si dali svačinu. Byl jogurt a rohlík. Po svačině jsme museli pro dřevo. Všichni sice nadávali, ale šli. Natahali jsme dřevo a konečně zazpívali „Příprava na oběd!“ Všichni zahodili dřeva, která drželi a šli si umýt ruce. Popadli jsme ešusy a šli jsme před jídelnu. Zazpívali jsme písničku „Dobrou chuť“ a šli jsme si pro polévku. Po polévce byl guláš, ale spíš to vypadalo jako gulášová polévka. Po obědě byl obchod. Aneta s Beky zase něco prodaly, ale už toho nebylo tolik, jako první den. Pak Domča, Eva, Kája a Erik nás rozdělili do skupinek a museli jsme si vymyslet oběť a divadlo. Divadlo jsme pak předvedli až další den. Jak jsme to měli všichni vymyšlené, tak jsme šli zase pro dřevo na poslední oheň. Etapa byla až večer. Jmenovala se Tichošlápek. Už podle názvu jde vidět, že musíš jít tak potichu, aby tě nikdo neslyšel. Jako první šly světlušky a vlčata a až pak skautky a skauti. Konečně jsme to dohráli a šli spát.
Zapsala Míša Mlynárová

11.táborový den – úterý - 6.8.2013
Ráno jsme v sedm hodin vstali. Byla rozcvička a měli jsme ranní hygienu. Po snídani nám Domča, Evča a Kája připravili závody. Napřed jsme si ve skupinkách dodělali scénky a oběti. Když to všechny skupinky měli hotové tak jsme předvedli naše scénky a dali oběti. Potom jsme ve skupinkách chodili po jednotlivých stanovištích např.: všem ve skupince svázali nohy a museli jsme jít určitou dráhu, provaz z oblečení atd. Někteří museli odejít, protože šli vařit oběd. Závody trvali celé dopoledne. Kdo dokončil závody šel hrát zápas ve vybíjené. Poté byla příprava na oběd a za chvíli oběd. Napřed jsme zpívali a potom si šli pro oběd. Po obědě byl polední klid, kde jsme si dělali co chtěli a byl obchod. Asi ve dvě hodiny jsme měli druhé závody s Romčou. Byli to dvě trasy pro mladší kračí a pro starší delší. Když všichni došli měli jsme svačinu. Poté jsme si mohli chvíli dělat co chceme. Potom jsme hráli hry, sprchovali se, měli večeři a nástup. Po nástupu jsme zpívali a v deset měli večerku.
Zapsala Valča Pírková

12.táborový den – středa – 7.8.2013
Bohužel zápis z dnešního dne nikdo nevyhotovil.

13.táborový den – čtvrtek – 8.8.2013

14.táborový den – pátek – 9.8.2013

15.táborový den – sobota – 10.8.2013
Dnes je už vše takové hektičtější. Odjíždíme domů, takže se musí vše sbalit, uklidit, atd. Rozcvičku jsme dnes oželeli. Všichni si balíme svoje věci a vyklízíme stany. Čeká nás také úklid tábořiště. Myslím, že jej předáme v lepším stavu, než jsme ho přebrali. O půl dvanácté přijíždí boskovičáci k převzetí tábořiště. My se ve dvanáct hodin odebíráme na autobus do Malého Hradiska. Auto s našimi věcmi je už nějakou chvíli na cestě. Autobus nás dovezl do Prostějova, kde jsme se rozloučili se sestrami z Kostelce na Hané. My máme ještě přes hodinu čas, ale pak už nás vlak také rozvezl domů.